Kolumbus billett-app og personvern

Nedenfor finner du informasjon om behandling av dine personopplysninger, tilganger og statistikk.

Personopplysningsloven på lovdata.no

Formål

Kolumbus behandler personopplysninger for å kunne gi deg en personlig og bedre oppfølgning av kundeforholdet og for å kunne tilby tilleggstjenester som:

  • Verifisering av bruker for å gi tilgang til spesialbilletter f.eks. HjemJobbHjem-billetten
  • Raskere hjelp hvis du har spørsmål om billetten, kundeforhold eller lignende
  • Mulighet til å overføre billett dersom du mister eller ødelegger mobiltelefonen

Dette behandler vi

  • Kundeopplysninger: mobiltelefonnummer.
  • Salgsopplysninger: opplysninger fra salget av en billett, slik som tidspunkt for kjøpet, billettype og hvilken sone billetten er gyldig i.

Hvis du legger inn epostadressen din for å motta kvitteringer vil denne bare lagres lokalt i appen din på din telefon og er ikke søkbar for Kolumbus.

Vi behandler bare opplysningene dine dersom du har samtykket til det eller for å oppfylle kjøpsavtale med deg.

Tilgang og bruk

Tilgangen til opplysninger om deg er begrenset. Kun personer med tjenstlig behov har tilgang til personopplysninger om deg. Vi utleverer ikke personopplysningene dine til en tredjepart så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

Lagring og sletting

Mobilnummer blir lagret så lenge du har samtykket til lagring. Telefonnummeret ditt vil lagres sammen med app-id-en din i Kolumbus sitt system, og vil være søkbart for oss i Kolumbus.  Du kan når som helst trekke tilbake samtykket. Hvis du trekker samtykket ditt, tar det 14 dager før telefonnummeret slettes. 

Alle kan velge å registrere telefonnummeret sitt i appen. Hvis du jobber i en HjemJobbHjem-bedrift og vil kjøpe HjemJobbHjem-billett må du registrere nummeret ditt. Det samme gjelder om du vil bruke bysykkelen.

Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Kolumbus om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

Tilganger på telefonen

For at Kolumbus Billett skal fungere optimalt må appen ha tilganger til enkelte funksjoner på telefonen din. Du eks. må ha på lokasjon i billettappen for å kunne låse opp en bysykkel. Telefonens posisjon behandles kun når appen er aktiv for å kunne fastslå om du er i nærheten av en ladestasjon. Du kan velge å skru av disse tilgangene under «innstillinger» på telefonen din, men enkelte funksjoner vil enten ikke være tilgjengelig eller ikke fungere helt optimalt.

Statistikk

Vi ønsker å gjøre appen bedre, og bruker Google Analytics i Kolumbus billett for å samle informasjon om bruk (hva du trykker på og hvordan appen brukes). Bruksinformasjonen sendes anonymisert til oss, og kan ikke knyttes til deg som bruker. Du kan selv velge om du vil samtykke til å sende oss bruksstatistikk eller ei.

Dine rettigheter ved behandlingen

Du har rett til innsyn i og retting eller sletting av opplysninger som er lagret om deg, og til å få flyttet over opplysninger til ny behandlingsansvarlig. Du har også rett til å be om begrenset behandling til påståtte feilaktige opplysninger er rettet.

Les mer om dine rettigheter og hvordan du kan be om innsyn eller sletting på hovedsiden for personvern på kolumbus.no.

 


Sist oppdatert : 02.02.2021