Kolumbus billett-app og personvern

Når du bruker Kolumbus Billett kan du reise anonymt med Kolumbus. Dette gjelder selv om du registrerer bankkortet ditt til senere bruk. Årsaken er at det er betalingstjenestene og ikke appen som har bankkortdetaljene dine.

Kolumbus Billett tilfredsstiller dermed Datatilsynets krav til informasjonssikkerhet i elektronisk billettering.

Personopplysningsloven på lovdata.no

Formål

Kolumbus behandler personopplysningene for å gi deg bedre kundeservice og tilleggstjenester som:

  • Tilgang til HjemJobbHjem-billetten, tilgang til bruk av bysykkelen eller andre spesialbilletter.
  • Raskere hjelp hvis du har spørsmål om billetten eller billettappen.

Dette behandler vi

  • Kundeopplysninger: mobiltelefonnummer.
  • Salgsopplysninger: opplysninger fra salget av en billett, slik som tidspunkt for kjøpet, billettype og hvilken sone billetten er gyldig i.

Tilgang og bruk

Tilgangen til opplysninger om deg er begrenset. Vi utleverer ikke personopplysningene dine til en tredjepart så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

Lagring og sletting

Kundeopplysningene dine blir lagret så lenge du har samtykket til lagring. Les mer på hovedsiden for personvern om hvordan du kontakter oss for å slette data. Fra du ber om at data slettes, tar det 14 dager før personopplysningene er slettet. 

Hvis du legger inn epostadressen din for å motta kvitteringer vil denne bare lagres lokalt i appen din.

Alle kan velge å registrere telefonnummeret sitt i appen, og hvis du jobber i en HjemJobbHjem-bedrift og vil kjøpe HjemJobbHjem-billett må du registrere nummeret ditt. Det samme gjelder om du vil bruke bysykkelen. Telefonnummeret ditt vil lagres sammen med app-id-en din og vil være søkbart for oss i Kolumbus.

For HjemJobbHjem-ansatte bruker vi telefonnummeret for å verifisere at du har rett til å kjøpe en HjemJobbHjem-billett og vi kan også bruke telefonnummeret ditt til å søke fram billettene dine hvis du kontakter oss med et problem. For bysykkelen bruker vi telefonnummeret for å kunne nå deg om det er problemer med sykkelen du har leid.

Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Kolumbus om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

Tilganger

For at Kolumbus Billett skal fungere optimalt må appen ha tilganger til enkelte funksjoner på telefonen din. Du kan velge å skru av disse tilgangene, men enkelte funksjoner vil enten ikke være tilgjengelig eller ikke fungere helt optimalt. Du skrur av tilgangene i innstillingene på telefonen din.

Hvilke tilganger appen trenger er tilgjengelig i app-butikken du laster ned appen fra:

Tilganger for Kolumbus Billett for iPhone i App Store 

Tilganger for Kolumbus Billett for Android på Google Play 

Statistikk

Vi ønsker å gjøre appen bedre, og bruker Google Analytics i Kolumbus billett for å samle informasjon om bruk. Bruksinformasjonen sendes anonymisert til oss, og kan ikke knyttes til deg som bruker. Dersom du allikevel ikke ønsker å dele bruksinformasjonen din kan du skru av dette under «Innstillinger» i appen.


Sist oppdatert : 18.08.2020