Å kjøpe bussbilletter på nett

Brukertips, starthjelp og forklaringer.

  • 24-timersbillet
  • 7-dagersbillett
  • 30-dagersbillett
  • 365-dagersbillett
  • Ungdomsbillett
  • Kombibillett
  • Kombillett båt

Du kan også fylle på Reisepenger, som du kan bruke til å betale billettene dine, på nett.

Du kjøper billetter på nett i MinSide. Har du allerede en bruker i MinSide, logger du inn og velger Kjøp billett. Har du ikke registrert deg i MinSide, må du opprette en MinSide-bruker. Deretter velger du Kjøp billett.

Når du kjøper en billett i nettbutikken, blir du spurt om å oppgi hvor du skal reise fra og hvor du skal reise til ("fra A" og "til B"). Her kan du søke opp og velge enten et busstopp eller en sone. Skal du for eksempel reise fra eller til Stavanger sentrum, er det samme hvilket holdeplassnummer du velger. Det letteste er å velge en sone, siden det er sjelden du trenger en billett som krysser flere soner. Sonekartet vårt finner du her.

Ja, du har hele tiden full oversikt over hvor mye penger du har på kortet. Har du nettopp fylt på reisepenger, kan du også se at pengene er på vei til kortet. I nettbutikken har du også oversikt over hvor lenge det er igjen på periodebillettene dine.

Kjøper du billetten på forhånd, slipper du ombordtillegget på 20 kr for voksne og 10 kr for barn/honnør/studenter/vernepliktige på Nord-Jæren. Du bidrar også til raskere påstigning slik at det blir lettere for sjåføren å overholde rutetidene. Samtidig reduseres kontantbeholdningen om bord, som igjen fører til mindre risiko for ran.

Når du har fylt på reisepenger eller kjøpt en ny billett på Kolumbuskortet, tar det litt tid før disse kommer inn på kortet. Selv om det kan gå raskere, anbefaler vi at du fyller på kortet eller kjøper billett minst én dag før du skal reise. Dersom dine kjøpte billetter ikke er tilgjengelige etter tre virkedager, kan du heve kjøpet.

Ja. Billettene blir da liggende i kø, klare til å aktiveres når den aktive billetten går ut.

Fyller du på Kolumbuskortet ditt med for eksempel flere Ungdomsbilletter, vil billetten som ligger i kø, aktiveres første gang du validerer den etter at den eksisterende billetten har gått ut. På den måten slipper du å huske å fylle på kortet ditt hver måned.

Vi gjør oppmerksom på fristen for bruk av kjøpte billetter. Dersom billetten ikke er tatt i bruk etter seks måneder, vil den forsvinne fra kortet. Da må du ta med deg kvitteringen for kjøpet av billetten til et av våre kundesentre og deretter søke om refusjon for det aktuelle beløpet.

Vil du kjøpe billetter på nett, må du ha et Kolumbuskort. Kolumbuskortet kjøper du her på nettsiden, om bord, på billettautomater eller i et kundesenter. Når du har mottatt Kolumbuskortet ditt, kan du kjøpe billetter i MinSide.

Alle billettene som kjøpes, legges inn på ditt/dine Kolumbuskort. Ved å opprette en bruker, slipper du å fylle ut Kolumbuskort-nummeret hver gang du gjør et kjøp. Det gir deg også mulighet til å legge til flere kort på din bruker, og se kjøpshistorikken din.

Dersom du har flere kort og ønsker å endre beskrivelsen på disse etter at de er lagt inn i nettbutikken, kan du enkelt gjøre det ved å trykke på det lille ikonet til høyre for kortnavnet (merket med rødt i bildet).

Beskrivelse av hvor du endrer Kolumbuskort.

Om Kolumbuskortet ditt er ødelagt, er det ikke mulig å legge billetten over på kortet. Dersom dette skjer, må du ta en utskrift/kvittering med deg til et av Kolumbus' kundesentre for å få et nytt kort. Kolumbus kan ikke legge over billetten som ble forsøkt kjøpt, til et nytt kort, men du vil få beløpet refundert i etterkant ved å levere en søknad om refusjon.


Sist oppdatert : 04.07.2017