Kolumbuskort

Hvor kan jeg kjøpe Kolumbuskort? Hvorfor er det så viktig å notere ned kortnummeret?

Hvis du har fylt Reisepenger på Kolumbuskortet ditt og lurer på hvor mye som er igjen, kan du gjøre dette på flere måter:

  • Hvis du har lagt inn fast reisestrekning, vises saldoen på validatoren når du kjøper billett.
  • Hvis du kjøper billett hos sjåføren eller på et kundesenter, vises saldo på papirkvitteringen du får.
  • Du kan spørre sjåføren om å lese saldo fra kortet.
  • I nettbutikken. Saldoen her er imidlertid ikke helt nøyaktig da det kan være noe forsinkelse fra kortet blir brukt til dette er registrert i systemet.
  • På billetautomater.

Ja, det kan du. Du trenger ikke å bytte ut Kolumbuskortet ditt selv om vi gjør endringer i billettene.

Hvor du kan bruke Kolumbuskortet ditt avhenger av hvilken billett du har på det. Informasjon om dette finner du her.

Du kan bruke Kolumbuskortet på alle ruter med fylkeskommunalt takstregulativ:

  • alle lokale rutebusser i Rogaland
  • hurtigbåter i Byøyene og Ryfylke
  • kombibåt til Lysefjorden/Fisterøyene
  • ferje til Vassøy, Røvær og Utsira
  • NSB lokaltog mellom Stavanger og Egersund (du kan ikke betale med Reisepenger på toget)

Kolumbuskort uten navn og fødselsdato:

  • På nett. Vi gjør oppmerksom på at det kan ta noen uker før du mottar kortet dersom du bestiller på nett.
  • På billettautomater.
  • I våre kundesentre.
  • Om bord i bussene.

 

Kolumbuskort med navn og fødselsdato:

  • På nett. Vi gjør oppmerksom på at det kan ta noen uker før du mottar kortet dersom du kjøper kortet ditt via bestillingsskjemaet.
  • I våre kundesentre.

Et Kolumbuskort i plast koster 50 kr.

Engangskortet Minikort (kr 5) er et alternativ dersom du kun skal reise en begrenset periode. Det kjøpes i våre kundesentre eller om bord.

Ja. Billettene blir da liggende i kø, klare til å aktiveres når den aktive billetten går ut.

Fyller du på Kolumbuskortet ditt med for eksempel flere Ungdomsbilletter, vil billetten som ligger i kø, aktiveres første gang du validerer den etter at den eksisterende billetten har gått ut. På den måten slipper du å huske å fylle på kortet ditt hver måned.

Vi gjør oppmerksom på fristen for overføring av kjøp i nettbutikken til Kolumbuskort er på seks måneder. Dersom det tar mer enn seks måneder fra du kjøper billetten til Kolumbuskortet blir lest av på en av våre kortlesere, vil billetten forsvinne. Da må du ta med deg kvitteringen for kjøpet til et av våre kundesentre og deretter søke om refusjon for det aktuelle beløpet, eller du kan søke om refusjon her.

Reiser du på Nord-Jæren, slipper du ombordtillegget på 20 kr for voksne og 10 kr for barn/honnør/studenter/vernepliktige dersom du har billetten din på et Kolumbuskort. Du bidrar også til raskere påstigning slik at det blir lettere for sjåføren å overholde rutetidene. Samtidig reduseres kontantbeholdningen om bord, som igjen fører til mindre risiko for ran.

Vi kan overføre billetten som ligger på det mistede kortet ditt til et nytt kort dersom du kan oppgi ditt mistede korts kortnummer. Husk derfor å notere kortnummeret ditt FØR uhellet er ute.

Dersom du har registrert kortet ditt i MinSide, kan du selv sperre det der.

Har du ikke registrert det i MinSide, kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 177 for å sperre ditt mistede kort. For å overføre restbeløpet må du komme innom et kundesenter og framvise gyldig legitimasjon. Sperrer du kortet ditt, kan det ikke åpnes igjen.

Har du ikke skrevet ned kortnummeret ditt, finner du det på kvitteringer fra kjøp av billetter som har blitt lagt på Kolumbuskortet ditt. Du finner det også i nettbutikken, dersom du har registrert det der.


Sist oppdatert : 23.05.2017