Hjelp til mobil-appen Kolumbus Billett

Hva kan jeg kjøpe, hvordan betaler jeg og hva er offline-modus?

Den nye billettappen vil by på forbedringer flere av våre brukere har etterspurt:
• Offline visning av billetten
• Kjøp billetten på din telefon og send den til en annen
• Velg selv når billetten skal aktiveres
• Betal med Vipps
• To-trykks gjenkjøp av tidligere kjøpte billetter

Vi har også gjort appen sikrere for deg å bruke. Nå må du ikke å logge inn med telefonnummer og det eneste som identifiserer din app er en app-ID. Denne finner du nederst på siden for 'Innstillinger' og på kvitteringer for kjøpt billett. Vi anbefaler deg å bestille en kvittering på epost ved første kjøp sånn at du alltid har app-IDen tilgjengelig hvis det skulle oppstå problemer. Hvis du legger inn epostadressen din vil den bare ligge lokalt i appen.

Vi har innført pinkode eller fingeravtrykk ved kjøp av billetter som koster over 175kr, eller lavere beløp hvis du velger det under 'Innstillinger'.
For sikrere kortbetaling har VISA og MasterCard laget 3DSecure, en teknisk sikkerhetsstandard som vi bruker i appen ved første kjøp av billett som ikke er enkelt- eller 24-timersbillett. Det betyr at første gang du kjøper en av de dyrere billett-typene må du bekrefte din identitet i 3DSecure, oftest vil det bety med Bank ID. Når dette er gjort en gang er kortet ditt bekreftet og du kan kjøpe alle billettyper uten ekstra bekreftelse.

I tillegg kommer det nye billettlesere ved alle dørene i bussene. Når disse er på plass, skal du lese av QR-koden fra appen på billettleseren, og du kan dermed gå om bord både foran og bak i bussen.

Appen er tilgjengelig i App Store og Google Play. Merk at dette ikke er en oppdatering av vår eksisterende app, men en ny app som må lastes ned.

Du kan ikke overføre periodebilletter eller mobilkonto fra den gamle til den nye appen.

Har du penger på mobilkonto i eksisterende billett-app, kan du får refundert disse. Klikk her for mer informasjon. Du kan også fortsette å bruke den gamle appen til mobilkontoen er brukt opp.

Har du en periodebillett kjøpt før 1. november i den eksisterende appen, må du fortsette å bruke den til billetten er utløpt. Din neste periodebillett kjøpes i ny billett-app.

Mer informasjon om hvordan den gamle billett-appen fungerer finner du her.

Du knytter enkelt og greit et bankkort til appen. Når du kjøper billetter, har du valget mellom å la kjøpet bli trukket direkte fra dette kortet hver gang eller at informasjonen ikke skal lagres.
Hvis du ikke vil legge inn kortinformasjonen din kan du velge å betale med Vipps.

For sikrere kortbetaling har VISA og MasterCard laget 3DSecure, en teknisk sikkerhetsstandard som vi bruker i appen ved første kjøp av billett som ikke er enkelt- eller 24-timersbillett. Det betyr at første gang du kjøper en av de dyrere billettypene må du bekrefte din identitet i 3DSecure, oftest vil det bety med BankID. Når dette er gjort en gang er kortet ditt bekreftet og du kan kjøpe alle billettyper uten ekstra bekreftelse.

Husk å kjøpe billett før du går om bord. For å unngå at kjøpet blir utsatt til den reisende ser en billettkontrollør, har vi lagt inn en forsinkelse på to minutter før billetten blir gyldig.

Du kan gå om bord når billetten har status "Bekreftet - Påstigning tillatt" og nedtellingen har startet.

Er billetten lastet ned og aktivert (med påstigning tillatt), er den å betrakte som tatt i bruk. Vi refunderer normalt ikke billetter men det finnes noen unntak.

Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Du kan velge å kjøpe en billett opp til syv dager fram i tid. Du velger starttidspunkt og -dato når du kjøper billetten i mobilappen.

Når du kjøper en billett blir den lastet ned på telefonen din og du trenger ikke å være tilknyttet nett for å lese den av på billettleseren i bussen eller vise den til kontrolløren. Hvis det er en periodebillett må appen laste ned en ny versjon hver dag, dette må du være tilkoblet nett for å gjøre. Appen vil selv prøve å oppdatere billetten om natten, da den mest sannsynlig er på Wi-Fi. Hvis den ikke er det blir ikke billetten automatisk oppdatert. Da må du koble på mobildata eller Wi-Fi og åpne billettappen for å oppdatere billetten.

Du kan lese vilkår for kjøp av billetter i mobilappen her.

Selve appen er gratis, men du kan bli belastet for datatrafikk av din teleoperatør. Kostnader knyttet til datatrafikk avhenger av hvilket mobilabonnement du har.
Når en billett er kjøpt vil den lagres på telefonen din og du vil ikke behøve å bruke datatrafikk for å vise den. Hvis det er en periodebilett må det lastes ned en ny versjon hver dag.

Les mer om refusjon av billetter her.

Du kan dele alle upersonlige billetter med andre. For å låne bort en billett du har kjøpt i billett-appen, må du fysisk låne bort mobiltelefonen din.
Hvis du ønsker å kjøpe en billett andre kan motta i sin billett app kan du velge 'Kjøp til annen telefon'.

Hvis du vil kjøpe billett til en annen og dere ikke skal reise sammen kan du benytte deg av kjøp 'Til annen telefon'. Når kjøpet er gjennomført vil en link sendes på SMS til mottakeren som når den åpnes vil laste ned en billett til mottakerens billettapp. Billetten kan kanselleres av avsender helt til mottakeren laster den ned. Billetten er satt til å starte syv dager fram i tid og mottakeren kan selv velge å aktivere billetten med det samme eller sette et starttidspunkt som er nærmere i tid. Kjøpsløpet er tilsvarende for vanlig kjøp, utenom Ungdomsbillett som kan finnes under Periodebillett hvis du velger Reisende: Ungdom.

30- og 365-dagersbilletten, Ungdomsbillett og HjemJobbHjem-billett kan brukes på både tog og buss.
Ellers gjelder følgende vilkår.

Vil du ha automatisk kvittering etter hvert kjøp, legger du inn e-postadressen din under «Innstillinger». Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering for.
Du kan også hente kvitteringer for både gyldige og utløpte billetter manuelt etter kjøpet. Gå til «Billettoversikt», velg billetten du vil ha kvittering for og trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne.

Vi anbefaler alle å få kvittering tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon, som du vil trenge hvis du mister billetten din. Det kan skje hvis du for eksempel bytter/mister mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

Man må ha følgende eller nyere versjoner av operativsystemet
• iOS 9
• Android 4.4

Kolumbus jobber med å få installert nye billettlesere ved inngangsdørene i bussene. På disse skal du lese av QR-koden på billetten din. QR-koden vises hvis du trykker på knappen som heter "Kontroll" på selve billetten.

Slik finner du app-ID
1. Åpne menyen i appen
2. Gå til «Innstillinger»
3. Scroll helt ned på siden
4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Har du mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefonnummer 51 92 52 00.

Når trenger du app-ID?
• Hvis du skal overføre 7-, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
• Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook eller Twitter, der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 51 92 52 00 eller på kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

Du kan overføre gyldige 7-, 30- og 365-dagersbilletter hvis du skulle være uheldig å slette appen eller om du får ny telefon.

Husk at du kan ikke overføre billetter eller mobilkonto fra gammel til ny app.

Du kan overføre billetter på tre måter:

1. Automatisk via iCloud eller Googles backup-funksjon
• Åpne appen.
• Du får spørsmål om du ønsker å gjenopprette innstillinger og innhold fra forrige app. Husk at iCloud eller Googles backup-funksjon må ha vært slått på da du kjøpte billetten.
• Følg instruksjonene på skjermen.
• Appen er gjenopprettet, og du finner billetten under «Mine billetter».

2. Manuelt i appen
• Åpne appen.
• Gå til «Meny», «Innstillinger» og velg «Gjenopprett tidligere app».
• Tast inn app-ID fra den gamle appen og trykk «Gjenopprett». Du finner app-ID under «Innstillinger» dersom du ennå ikke har slettet appen, eller på kvitteringen du fikk på e-post da du kjøpte billetten. Du kan også bruke telefonnummeret ditt hvis dette var registrert i den gamle appen.
• Oppgi passordet fra den gamle appen og trykk «OK».
• Appen er gjenopprettet, og du finner billetten under «Mine billetter».

3. Hjelp av Kolumbus kundesenter
Ring oss på telefon 51 92 52 00, så hjelper vi deg.
Husk å ha app-ID til den forrige appen klar. Du finner den under «Innstillinger» dersom du ennå ikke har slettet appen, eller på kvitteringen du fikk på e-post da du kjøpte billetten. Hvis du ikke har app-ID kan vi noen ganger finne den ved hjelp av noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Registrer det mobiltelefonnummeret du har registrert i HjemJobbHjem-ordningen på din arbeidsplass under "Innstillinger" i appen. Da vil HjemJobbHjem-billetten dukke opp for forsiden av appen din, forutsatt at telefonnummeret er rett.


Sist oppdatert : 06.11.2017