Hjelp til mobil-appen Kolumbus Billett

Hva kan jeg kjøpe, hvordan betaler jeg og hva er mobilkonto?

Appen er tilgjengelig i App Store, Google Play og Windows Store. Appen må ha tilgang til mobildatanettverk (GPRS, edge, 3G, 4G eller wlan) for å starte. Hvis appen ikke starter, må du sjekke at du har mobildatanettverk tilgjengelig.

Følg veiledningen i appen, og fyll inn informasjonen din. Dette blir du kun bedt om å gjøre første gang du starter appen. Dersom du synes det er tungvint å skrive inn informasjonen på mobiltelefonen, kan du registrere deg på PC/Mac via siden for administrasjon av mobilkonto.

Du bruker den samme påloggingsinformasjonen begge steder.

Du knytter enkelt og greit et bankkort til appen. Når du kjøper billetter, har du valget mellom å la kjøpet bli trukket direkte fra dette kortet hver gang, eller om du vil fylle opp et beløp på en mobilkonto.

Du kan også betale enkeltbillettene gjennom mobilabonnementet ditt. Betaler du med mobilabonnementet, kan du kjøpe billetter for inntil 300 kroner per kjøp.

Alle billettene aktiveres umiddelbart idet du kjøper dem.

Gyldighet for enkeltbilletten er 60 minutter (+ 30 minutter for hver sone) fra du kjøper billetten.

En 24-timersbillett er gyldig i 24 timer fra du kjøper den.

Periodebillettene (7-, 30-, 365-dagersbillett, Kombibillett, Ungdomsbillett, Periodebillett båt) er gyldige fram til kl. 24.00 den dagen de går ut.

Vi gjør oppmerksom på at kjøp av båtbillett på mobil ikke gir garantert/reservert plass om bord ved kjøp. Reserver plass på bestilling.kolumbus.no med kontrollkoden fra mobilbilletten for å sikre deg plass om bord.

Kjøper du billetten din i appen, slipper du ombordtillegget på 20 kr for voksne og 10 kr for barn/honnør/studenter/vernepliktige på Nord-Jæren.

Selve appen er gratis, men du kan bli belastet for datatrafikk av din teleoperatør. Kostnader knyttet til datagrafikk avhenger av hvilket mobilabonnement du har.

Når du har kjøpt en billett og lukker appen ved å trykke på hjem-knappen på din telefon, krever ikke appen datatrafikk for å vise billetten igjen selv om appen kjører i bakgrunnen. Dersom appen blir lukket helt vil den trenge tilgang til datatrafikk for å starte igjen.

Mobilkontoen kan knyttes opp til flere brukere. På denne måten kan reisende som ikke har eget bankkort, for eksempel dine barn, kjøpe billett ved at de belaster mobilkontoen som du håndterer.

Du knytter flere brukere opp mot mobilkontoen din i selve appen, under Innstillinger, eller på siden for administrasjon av mobilkonto.

Dersom du har overført penger til mobilkontoen i den tro at du kjøpte Reisepenger, refunderer vi beløpet.

Har du kjøpt billett, men ikke vært klar over at billettene i appen aktiveres umiddelbart, refunderer vi beløpet dersom det er første gang dette skjer.

Se våre regler for refusjon og angrerett.

Fant du ikke svar på det du lurte på? Ta gjerne kontakt med oss gjennom vårt kontaktskjema.

Du kan dele alle upersonlige billetter med andre. For å låne bort en billett du har kjøpt i billett-appen, må du fysisk låne bort mobiltelefonen din.

  1. Når man er tilkoblet Wifi og går over til mobildata, blir det et lite opphold hvor appen ikke har nettverk. Da tar det litt tid før appen klarer å laste inn billetten på nytt. Lukk appen og åpne den igjen når du ser at du er tilkoblet mobildata, så lastes billetten inn i appen så sant det er dekning der du er.
  2. Har man mange åpne apper samtidig, vil disse oppta mye av nettverket. Når nettverket blir fordelt utover alle disse forskjellige appene, blir det naturligvis tregere, og appen vil ikke kunne laste inn billetten. Lukk så mange apper du kan, så vil billett-appen fungere langt bedre.
  3. Bruker du et dårlig nettverk eller befinner deg i et område med dårlig dekning, vil appen få problemer med å laste inn billetten. Er det dårlig dekning ved holdeplassen du benytter, kan det være lurt å åpne appen og finne billetten før du går dit.

For å kjøpe overgangsbillett fra tog til buss må du vise NSBs enkeltbillett på mobil på bussen. På samme måte danner en enkeltbillett fra Kolumbus på mobil grunnlag for å få kjøpt overgangsbillett på toget.

30- og 365-dagersbilletten, Ungdomsbillett og HjemJobbHjem-billett framvises på både tog og buss. Tidligere har det vært nødvendig å ha med seg papirkvittering i tillegg til de ovennevnte passene, men dette er ikke lenger nødvendig.

Ellers gjelder vanlige vilkår for bruk av mobilbilletten.

Når du kjøper billett, kan du i appen velge å få tilsendt kvittering. Alt du trenger å gjøre, er å oppgi e-posten du ønsker vi skal sende billetten til. Du kan også få tilsendt kvitteringer ved å logge deg inn på siden for administrasjon av mobilkonto.

Nei, det går dessverre ikke. Mobilkonto må ikke forveksles med Reisepenger, som du kan bruke til å betale for billetter på Kolumbuskortet ditt. Reisepenger får du kjøpt i nettbutikken, om bord i våre hurtigbåter og i våre kundesentre.

Engangspassordet sendes fra nummeret 2470. Dersom du ikke mottar engangspassordet på sms, er det mulig at abonnementet ditt sperrer meldinger fra 2470. Da kan du kontakte mobilleverandøren og få dem til å åpne for dette nummeret.

Bransjenormen for elektronisk billettering, som vi følger, sier at «reiseopplysninger skal uansett slettes etter 104 dager». Nettopp på grunn av dette vil man ikke kunne finne opplysninger om billettkjøp gjort for mer enn 104 dager siden, verken i appen eller i kundepåloggingen på nett. Dette gjøres av personvernhensyn.

iOS (iPhone): Minimum iOS 6.1.
Android: Minimum 3.0 (Honeycomb).

  1. Sjekk om du har siste versjon av appen. På iPhone kan du sjekke dette i AppStore, på Android-telefoner gjøres dette i Google Play.
  2. Du må være innlogget med det mobilnummeret du har fått oppgitt av HJH-kontakten i bedriften din. Du trenger ikke logge ut etter at du har brukt appen.
  3.  Logg inn i appen. Lukk appen igjen og prøv så å starte den på nytt.
  4. Når appen starter vil den laste ned profil og billetter fra serveren, derfor er det viktig at du har nett før du starter appen. Du kan enten bruke wifi eller mobilnett, men skal du bevege deg utenfor wifi nettets rekkevidde, er det best om du holder deg til mobilnettet når du bruker billettappen.
  5. Lukk alle apper på telefonen. Apper tar nettverksressurser, og med mange kjørende apper er det ikke sikkert billettappen får tilgang til de ressursene den trenger for å komme på nett. Dette er spesielt aktuelt for iPhone. For å lukke alle apper på iPhone trykker du raskt to ganger på hjem-knappen nederst på telefonen, og sveiper opp billett-appen. På Android trykker du på symbolet til venstre for hjemknappen helt nederst på telefonen og så på krysset på appen.
  6. Lukk billettappen. Sett telefonen i flymodus og tilbake igjen. Dette vil nullstille alle nettverksforbindelser. Prøv så å starte appen igjen.

Kampanjebilletter er tilgjengelig for HjemJobbHjem - brukere.


Sist oppdatert : 23.05.2017