Ny billettløsning

Vår nye billettløsning baserer seg på registrering av reiser. Du betaler altså bare for de reisene du foretar. Korte reiser koster mindre enn lange, og du får rabatt når du reiser mye.

Du finner løsningen i Kolumbus-appen
Kolumbus har to apper. En med hvitt symbol som heter Kolumbus Billett og er for kjøp av tradisjonelle billetter, og en med mørkt symbol som heter Kolumbus og er for reiseplanlegging, reiseguiding og den nye billettløsningen.

Aktiver løsningen
Første gang må du aktivere løsningen i Kolumbus-appen. Klikk deg inn på innstillinger, finn punktet "betaling" og følg stegene.

Trykk på betalingsknapp før ombordstigning
Trykk på betalingsknappen før du går om bord, da blir den grønn med billettsymbol:

Du har da gyldig billett for ombordstigning på Kolumbus-kjøretøy (se spesifikk liste lenger nede). Appen vil nå bruke posisjonen til telefonen for å registrere reisen din og ta betalt for denne.

Du trenger ikke trykke på knappen i det øyeblikket du går om bord. Du kan gjøre det i god tid hvis du vil, men ikke mer enn 30 minutter før (da avsluttes nemlig billetten hvis ingen ombordstigning er registrert).

Se reisebeviset
Trykk på knappen igjen for å se billetten din, legge til medpassasjerer, eller vise billett ved kontroll.

Reisen registreres automatisk
Både påstigning og avstigning registreres automatisk. Du trenger altså ikke avslutte turen, men kan gjøre det manuelt hvis du vil.

Trykket på knappen, men ikke reise likevel?
Om du trykker på betalingsknappen, men likevel ikke reiser, betaler du ingenting. Da avsluttes reisen automatisk etter 30 minutter. Du kan også avslutte selv fra billett-skjermen.

Hva koster det?
Prisen er basert på hvor langt du reiser, og lange reiser koster mer enn korte.  Du får rabatt basert på hvor mye du har reist siste 30 dager og kan se rabattprosenten din over betalingsknappen. Du kan gjøre reisesøk for å se prisen på enkeltreiser på forhånd. 


Noe annet enn voksenbillett?  

Løsningen følger omtrent samme system for rabatt for ulike passasjerkategorier som det våre ordinære billetter gjør. Hvis du har rett på rabatt som for eksempel barn, honnør eller ungdom, kan du endre din passasjerkategori under betaling i menyen. Les om kriterier for de ulike passasjerkategoriene på våre nettsider. 


Se reiser og betalinger
Du kan se hva reisene du har foretatt har kostet i menyen under Turhistorikk. Hvis du ser at appen har registrert en reise feil, kan du korrigere her.

Overgangspris

Hvis du går om bord igjen mindre enn 30 minutter etter siste avstigning, regnes det som en overgang, og prisen blir lavere enn om det hadde vært to enkeltreiser. Dette gjelder ikke for tur-retur-reiser, kun hvis andre delstrekk fortsetter i retning bort fra startpunktet.

Maksprisgaranti
Med ny løsning vil det alltid bli billigere eller like billig som det det ville kostet med ordinære billetter. Derfor vil du av og til kunne oppleve å få en ekstra stor rabatt eller reise gratis noen dager. Det skjer når du nærmer deg prisen du ville betalt hvis du reiste med en tradisjonell billett. Slik sikrer vi at du aldri må betale mer enn du ville gjort med de vanlige billettene våre.


Maksprisgarantien gjelder mot: Enkeltbillett, 24-timersbillett, 7-dagersbillett og 30-dagersbillett i alle soner.
Den gjelder mot Ungdomsbillett (når du har registrert deg som Ungdom i Innstillinger). Den gjelder også mot HjemJobbHjem-billett (bortsett fra turer med andre båter enn de i Byøyene/Hommersåk-sambandet), men da må du ha registrert telefonnummeret ditt så vi kan sjekke om du jobber i en HjemJobbHjem-bedrift. Maksprisgarantien gjelder ikke mot periodebilletter for båt, kombibillett og heller ikke mot nærsonebilletter. Den gjelder heller ikke for HjemJobbHjem-billetten om du tar andre båter enn de som går i Byøyene/Hommersåk-sambandet.

HjemJobbHjem
Hvis du jobber i en HjemJobbHjem-bedrift får du ekstra god rabatt, men for at det skal fungere, må du legge inn telefonnummeret ditt under Betaling i menyen. 


Medpassasjerer og sykkel om bord
Du kan betale for medpassasjerer eller for sykkel om bord fra billettskjermen. Dette gjør du altså etter at du har trykket på betalingsknappen før ombordstigning. Du trykker så på den en gang til for å få tilgang til billettskjermen. 

Gratis medpassasjerer kveld og helg
På samme måte som for ordinære billetter kan du i helger og etter klokken 17:00 på hverdager ha med inntil tre barn og en voksen på din voksenbillett gratis, uten å registrere dem. Dette gjelder ikke for andre båtruter enn Byøyene/Hommersåk.

Kjøretøy løsningen er gyldig for
Løsningen er gyldig for alle Kolumbus-ruter med båt, buss og tog. Løsningen er ikke gyldig for ruter fra andre selskap (for eksempel flybuss, ekspressbusser og regiontog). For reservasjon av plass på båt, må billetter.kolumbus.no benyttes.

Trekk fra konto
Vi trekker penger fra bankkortet ditt påfølgende natt etter det døgnet du har reist. Reiser for ett døgn samles opp i én banktransaksjon. 


Kvittering
Du kan få kvittering på e-post både for enkeltdag eller kalendermåned under  Meny>Turhistorikk.

Bysykkel
Bysykkel er dessverre foreløpig ikke integrert i ny billettløsning, men må leies fra appen Kolumbus Billett. 

Personvern
Appen lagrer hvor du reiser, men kun lokalt på telefonen din. Hvor du går av og på og blir ikke sendt til Kolumbus. Les mer om personvern under Vilkår.



Unngå å miste rabatten
Hvis du legger til telefonnummeret ditt i appen under Betaling i menyen, vil rabattprosenten din lagres hos Kolumbus. Om du sletter appen eller mister telefonen vil du da få tilbake rabatten på ny telefon om du registrerer telefonnummeret der.

Kontroll

Ved billettkontroll vil kontrollørene sjekke når du trykket på betalingsknappen, og dersom det ble gjort etter at kontrollen startet er ikke billetten gyldig for kontroll. Så husk å trykke på knappen før du går om bord!


Sist oppdatert : 25.01.2024