Bysykkel

Ofte stilte spørsmål

Hvis virksomheten er innenfor Nord-Jæren kan dere kontakte oss i Kolumbus for å få en vurdering på om det er aktuelt å etablere ladestasjon hos dere. Utenfor Nord-Jæren er det i utgangspunktet kommunen som må kontaktes.

Les mer om prosessen her.

Alle typer private og offentlige virksomheter, borettslag og skoler kan i utgangspunktet få ladestasjon hos seg, så lenge vi vurderer at det passer inn i øvrig infrastruktur og at de tekniske kravene oppfylles.

Les mer om de tekniske kravene her.

Det koster 250 kroner i måneden per ladepunkt, i tillegg til kostnad for etablering av strømkobling, løpende strømkostnader, og eventuell kostnad for å bygge nødvendig fundament for ladestasjonen.

Virksomheten har ansvar for å etablere strømtilkobling og et passende areal for ladestasjonen. Kolumbus står for montering og drift av selve ladestasjonen, service og vedlikehold av sykler og ladestasjon, samt tilsyn og support.

Ja! Her er for eksempel to relevante rapporter:

    • En brukerundersøkelse fra analyseselskapet Opinion viser at halvparten av brukerne av bysykkelordningen i Stavanger bruker bysyklene ukentlig, og mener at bysyklene har erstattet en eller flere turer med bil den siste måneden. I gjennomsnitt erstatter bysykkelen 15 000 bilturer per måned i Stavanger. (Last ned rapporten)
    • I tillegg viser en rapport fra forskningsinstitusjonen NORCE at potensialet for økt sykling er stort, når den evaluerer effektene av dagens bysykkelordninger blant annet i Trondheim og på Nord-Jæren. Den viser en reduksjon i antall personbilkilometer på 24 prosent i Trondheim og 26 prosent på Nord-Jæren. (Last ned rapporten)

Nei, ladestasjonen må være tilkoblet, synlig og tilgjengelig for allmennheten til enhver tid.

Nei, det er helt opp til virksomheten selv.


Sist oppdatert : 26.10.2023