Vårklar sykkel på 15 minutter

Gjør deg klar til sykkelsesongen med disse fem enkle stegene.

1. Vask

 

Bruk varmt vann og Zalo til å vaske setet, rammen, styret og felgen. Vask drivverket til slutt. Bruk gjerne en klut, svamp eller oppvaskbørste. Vær skånsom med delene som er innsatt med fett, som hjullagre, styrelagre og kranklager. Vær forsiktig hvis du bruker høytrykkspyler og hold god avstand. Ikke spyl rett mot hjullagre og krank, da risikerer du å spyle smuss inn i dem.

2. Smøring

Legg litt papp eller en avis under sykkelen for å unngå gris. Smør kjede og gir med olje. Bruk gjerne en spray med lang, tynn tut for å komme best mulig til. Et lite triks er å sette sykkelen inntil noe slik at pedalene kan sveives bakover mens man smører på olje.

3. Pump dekkene

Les av på hjulet hvilket trykk dekket skal ha. Pump luft i dekkene. Hvor mye luft avhenger av hva du foretrekker: Mye luft gir hardere dekk. Dette gjør at sykkelen kjører raskere, men også at den er hakket mindre komfortabel å sykle på.

4. Sjekk girene

Sett sykkelen på hodet, sveiv hjulet rundt og trekk i vaieren for å se at giret fungerer som det skal og ikke går inn i eikene. Hvis giret ikke vil skifte, eller hvis sykkelen hopper mellom gir, kan det hende du må bytte deler. Det kan være nødvendig å stramme girvaieren, og denne justeres med to skruer. Du finner mange gode videoer på Youtube som viser framgangsmåten. Hvis du fortsatt er usikker på hvordan du gjør det, kan du oppsøke et verksted.

5. Kontroller bremsene

Sjekk at bremseklossene er rene og at de ikke rasper opp felgene. Du tester bremsene ved å klemme dem helt inn og rulle sykkelen fremover. Om sykkelen fortsatt triller, er det tegn på dårlig bremser. Du kan også se på bremseklossen om den er nedslipt. Da bør den i så fall byttes ut, og dette bør gjøres på verksted.

 

Nå skal alt være klart for en trygg og behagelig tur med sol i ansiktet. Husk hjelm!

7 gode grunner til å sykle oftere

Å sykle gir fordeler for både helsa, velværet og fellesskapet.

  1. Det er praktisk og forutsigbart: Med sykkelen som fremkomstmiddel vet du at du vil rekke frem i tide. Stort sett er det veldig lett å beregne reisetiden - i motsetning til i biltrafikken.
  2. Det er bra for kroppen: Sykling er helsefremmende uansett om det er trening eller transport. Studier viser at sykling reduserer risikoen for overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes.
  3. Det er to fluer i en smekk: Mange synes det er vanskelig å finne tid til å trene. Tar du sykkelen til jobben eller studier, får du unnagjort mosjonen nesten uten at du merker det. Litt ekstra bevegelse hver dag blir mye over tid!
  4. Det gjør underverker for lommeboka: Å sykle er billig, både for deg og for samfunnet. Helsedirektoratet har beregnet at å sykle gir en helsegevinst for samfunnet på hele 22 kroner per kilometer!
  5. Det gir godt humør: Å sykle gir frisk luft og en deilig frihetsfølelse – i tillegg er det lite som slår følelsen av å suse forbi en stillestående bilkø!
  6. Det er bærekraftig: Å ta i bruk sykkelen bidrar til et bedre og tryggere nærmiljø. Sykkelen lager ikke støy, den skaper bedre plass i trafikken og forurenser ikke.
  7. Det gir økt energi: Ved å sykle kommer du tettere på natur, by og folk, som stimulerer sanseinntrykkene. Den friske luften skjerper hjernen og gir energi.

Sist oppdatert : 27.04.2022