Ofte stilte spørsmål om betaling med bankkort
Du kan betale kontaktløst med bankkort på den selvkjørende buss med rute nummer 18.
Hvordan fungerer det?
Du tæpper bankkortet ditt på en av de to kortleserne om bord i bussen, og betaler da automatisk for en vanlig, voksen enkeltbillett.
Hvilke kort kan jeg bruke?
Alle VISA- og Mastercard som støtter kontaktløs betaling kan brukes.
Jeg har allerede billett i mobilappen Kolumbus Billett eller på Kolumbuskortet mitt, hva gjør jeg da?
Kortleseren kan foreløpig ikke lese av billetter på mobil eller Kolumbus-kort, men du kan selvsagt reise med den autonome bussen så lenge du har gyldig billett fra Kolumbus. Operatøren om bord kan kontrollere billetten din manuelt. Vi har som mål at du i løpet av andre halvår 2022 skal kunne lese av også billetter kjøpt på mobil eller på Kolumbuskort i den autonome bussen.
Jeg har rett på rabattert billett (honnør, barn etc). Hvordan kjøper jeg dette?
Foreløpig kan du kun kjøpe ordinære enkeltbilletter til full pris med bankkort. Rabatterte billetter kjøper du som normalt i appen Kolumbus Billett eller i noen av våre øvrige, ordinære salgskanaler.
Jeg vil betale for månedskort eller andre periodebilletter, hvordan gjør jeg det?
Foreløpig får du kun kjøpt enkeltbilletter med bankkort om bord på den autonome bussen. Øvrige billetter kjøpes på vanlig måte i appen Kolumbus Billett eller i noen av våre øvrige salgskanaler. Vi har som mål at du kan kjøpe rabatterte billetter selvbetjent i denne bussen i andre halvår 2022.
Jeg tæppet bankkortet og betalte for en voksen enkeltbillett, men jeg har rett på rabattert pris
Ta kontakt med vårt kundesenter så hjelper vi deg med dette.
Jeg skal reise videre med en annen buss, hva gjør jeg da?
Vi har foreløpig ikke mulighet for å lese av billett kjøpt med bankkort på andre busser, og du har derfor ikke overgangsmulighet med en billett kjøpt på den autonome bussen.
Hvorfor gjør Kolumbus dette?
Dagens billettsystem for betaling om bord på buss er basert på eldre teknologi uten mulighet for å tilby moderne og enkle betalingsmåter. I likhet med alle andre fylker i Norge ser vi derfor på overgang til neste generasjon billetteringssystemer. Vi tror at enkel, selvbetjent betaling med bankkort er et av de mest aktuelle alternativene for betaling om bord og tester ut dette i et begrenset pilotprosjekt. Vi har også en politisk bestilling fra Fylkestinget i Rogaland på å se nærmere på kontaktløs betaling.
Blir det slutt på å kjøpe billetter på mobilen?
Nei, Kolumbus Billett er fortsatt vår foretrukne salgskanal, og kontaktløs betaling om bord er et supplement til dette.
Hvordan henger dette sammen med den nye betalingsmåten dere tester ut på mobil?
Foreløpig er dette to uavhengige systemer. Vi kommer uansett til å ha et alternativ til mobil også i fremtiden. Om disse to alternativene kommer til å være integrert og om de kommer til å ha samme modell for billetter, vet vi ikke enda.
Hvordan får jeg kvittering for kjøpet mitt?
På nettsidene våre blir det om kort tid mulig å taste inn kortnummeret du har brukt til å betale, og få tilsendt kvittering for reisen.