Hermetikkhistorie i fart
Onsdag fikk passasjerene på rute 4 en bussopplevelse litt utenom det vanlige. Forsker i farta Erik Bersagel delte av sin enorme kunnskap om det som i mellomkrigstiden var Norges største sammenhengende industriområde.
Som en del av Forskningsdagene, ble det arrangert «Sardinekspressen: Forsker i Farta» onsdag, der både oppmøtte og tilfeldige passasjerer fikk høre forskningsformidling på åtte ordinære ruteavganger fra både Klubbgata og Rosenli.
– Dette var gøy! Det var flere av de som kom på bussen som tilfeldige passasjerer som så ut til å følge interessert med underveis. Og så håper jeg ingen ble lei av stemmen min, for jeg snakket jo på inn- og utpust, sier en lattermild Erik Bersagel etter den første turen med avgang klokken 10:03 fra Klubbgata og retur 10:18 fra Rosenli.
Opplegget ble gjentatt på avgangene fra Klubbgata 11:03, 17:03 og 18:03, og fra Rosenli 11:18, 17:18 og 18:33.
Spennende industrihistorie
Storhaugs utforming og bebyggelse var tilpasset hermetikkindustrien og dens støttenæringer. Hermetikkindustrien hadde stort behov for arbeidskraft. Allerede da Stavanger planla sporvei på begynnelsen av 1900-tallet var det viktig å sørge for at de som arbeidet i bydelen kunne komme enkelt og greit til jobb, og sporveien ble planlagt inn i industriområdet. Da busstilbudet kom ble bussen i området kalt for «Sardinekspressen», siden den fraktet folk til og fra jobb ved de mange hermetikkfabrikkene, blikktrykkeriene, emballasjeprodusentene og råvareleverandørene.
Fortsatt er mange av bygningene fra denne tiden bevart og en rekke av dem er satt i stand til nye boligkomplekser eller forretningsvirksomhet. En rekke av disse byggene inngår også i en ny verneplan for Stavanger, som skal behandles i høst.
Les mer om hermetikkindustrien på Forskningsdagenes sider.
Sist oppdatert : 27.09.2017