– Kolumbus og Nuart gir deg uforventede kunstopplevelser

Den lekne kunstneren Ernest Zacharevic har dekorert Storhaug- og Ormøy-bussene i anledning Nuart. Han mener gatekunstbussene gjør at flere får oppleve kunst på uventede steder.

Hva var det med Nuart- og Kolumbus-samarbeidet som tiltrakk deg?

– Offentlig kunst er noe jeg alltid har vært opptatt av. Kolumbus- og Nuart- samarbeidet er en flott måte å få kunsten ut i det offentlige rom, noe som er svært viktig for min kunsteriske prosess.

Hva er hovedtanken bak designet ditt på Kolumbus-bussene?

– Composition with Red Yellow and Blue er et klassisk design, hvor jeg har hentet inspirasjon fra Piet Mondrian. Jeg har lekt med dette designet i varierende format og medium i et par år. Når jeg plasserer den enkle geometrien hentet fra Mondrians kunst på ulike bygninger og flater, og i dette tilfellet på en buss, er jeg i stand til å blande designet med mine egne oppfatninger og min egen stil.

 

Zacharevic har hentet inspirasjon fra Piet Mondiran i mange år. Her jobber han med Mondrians design, som han har brukt på gatekunstbussene i Stavanger, på en vegg. Foto: Henrik Haven.

 

Nuarts mål er å gjøre kunst til en naturlig del av folks liv. Hvordan tror du samarbeidet mellom Nuart og Kolumbus bidrar til å oppnå dette?

– Å tilby kunst til et bredere publikum og få kunsten ut til uventede steder er mange gatekunstneres mål. Dette samarbeidet får til nettopp dette.

Hva synes du er kult med ha gatekunstbusser i Stavanger?

– Å vandalisere kollektivtrafikk er en stor del av graffitiens historie. Dette samarbeidet gir artistene muligheten til å ta tilbake offentlige områder, hvor vi nå for det meste ser reklame, med frihet til å uttrykke seg.

Aktører som Nuart og Kolumbus støtter kunst i det offentlige rom, og gir folk muligheten til å oppleve kunst istedenfor å være mest opptatt av å trigge forbrukerne til å kjøpe ting.  

Har du laget verk for Nuart tidligere? Hvor finner man dem i så fall?

– I 2012 var Nuart den første internasjonale festivalen jeg deltok på, og det var et banebrytende øyeblikk i karrieren min og for oppfatningene mine. Jeg returnerte i 2015 og jobbet med installasjoner i tunnelene (på Tou Scene journ.anm.). Nuart-teamet gir meg mye støtte, og jeg får alltid god respons fra publikum i Stavanger. Det er alltid en glede å komme tilbake hit.

Hvordan begynte du med gatekunst?

– Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av offentlig kunst. Å utforske urban arkitektur, finne ut hvordan kunstverk kan eksistere sammen med atmosfæren på et spesifikt sted, kan være veldig fascinerende.

En gjeng uskikkelige venner introduserte meg for graffiti, noe som fikk meg gjennom tenårene. Jeg klarte likevel aldri å adoptere stilene som dominerte den bevegelsen og konsentrerte meg mer om retningene jeg lærte på kunstskolen. Jeg begynte å bruke teknikkene jeg lærte i studio i verkene mine utendørs. Etter at jeg var uteksaminert, brukte jeg mesteparten av tiden på å reise. Å ikke ha et studio gjorde gatene til et passende alternativ som lerret, og lot meg fortsette med kunsten uten å måtte slå meg til ro et sted alt for lenge.

Hvilken teknikk bruker du vanligvis?

– Jeg bruker en kombinasjon av ulike teknikker og tilnærminger som innebærer disipliner fra oljemaling til skulptur og fotografi. Hovedprioritet er å finne det rette uttrykket og plassering heller enn å utvikle én stil og teknikk.

Tar du vanligvis bussen?

– Buss, tog og fly: jeg tar alt :)

Kan du beskrive arbeidet ditt i et par ord?

– Alt handler om lek.

 

Storhaug-bussen i Stavanger dekorert av Ernest Zacharevic. Foto: Kolumbus.

Også Martin Whatson, Add Fuel og Hama Woods har laget design til gatekunstbussene. Her kan du lese mer om alle Kolumbus' gatekunstbusser.

Foto øverst i saken: Nuart.


Sist oppdatert : 25.08.2017